پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230289
طرح سهميه‌بندي بنزين سرانه خانواده/ سهميه بنزين تغيير مي کند؟
تاریخ انتشار : 1399/05/26 09:09:41
نمایش : 1513
طرح سهميه‌بندي بنزين سرانه خانواده در مجلس اعلام وصول شده و توسط نمايندگان بررسي مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آبان ماه 1398 وقتي دولت به شکل ناگهاني بنزين آزاد را با رشد 200 درصدي اعلام کرد باعث به وجود آمدن مشکلاتي براي مردم و کشور شد و بسياري از کارشناسان اعتقاد داشتند که دولت مي توانست براي گران کردن بنزين در طول سالهاي مختلف به شکل پلکاني عمل کند.

به گزارش افکارنيوز، به هر صورت سهميه بندي بنزين شکل جديدي به خود گرفت و کارت سوخت ها دوباره احيا شد و دولت دليل اينکار را توزيع عادلانه يارانهبنزين اعلام کرد.

پس از گران شدن بنزين دولت عنوان کرد يارانه آن را به شکل نقدي با عنوان يارانه معيشتي به مردم پرداخت مي کند.

سهميه بنزين به هر خانوار به ازاي هر کدملي

حالا طرحي در مجلس درباره بنزين اعلام وصول شده که گفته مي شود مربوط به مجلس دهم بوده و توسط نمايندگان مجلس يازدهم با عنوان طرح سهميه‌بندي بنزين سرانه خانواده در دستور کار قرار گرفته است.

احمد اميرآبادي فراهاني از نمايندگان مجلس درباره جزئيات طرح سهميه‌بندي بنزين سرانه خانواده اعلام کرد که براساس اين طرح ماهانه به هر فرد 30 ليتر بنزين سهميه‌اي پرداخت خواهد شد که به کارت سرپرست خانوار واريز مي‌شود، و سرپرست فرصت دارد تا پايان ماه آن را مصرف کند و اگر مقداري از آن باقي ماند زماني -که دولت مي‌خواهد کارت سرپرست را مجدد شارژ کند- موظف است کل باقي مانده آن را براساس قيمت 90 درصد فوب خليج فارس خريداري و به حساب سرپرست واريز کند که زيرساخت‌هاي اين طرح توسط شرکت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي آماده شده است.


وي با تاکيد بر اينکه در اين طرح قيمت سي.ان.جي و گازوئيل گران نخواهد شد، افزود: تاکيد داريم که سرانه مورد نياز حمل و نقل عمومي گران نشده و سهميه بنزين هم به تاکسي‌ها تعلق گيرد. اگر نفت گران شود و قيمت فوب افزايش پيدا کند کسي که مصرف بنزين کمتري دارد پول بيشتري دريافت خواهد کرد. ما بنزين به کسي نمي‌دهيم بلکه يارانه بنزين مي‌دهيم.

طرح جديد سهميه بندي بنزين به نفع طبقه ضعيف جامعه است؟

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اثر تورمي اجراي اين طرح گفت: براساس بررسي مرکز پژوهش‌هاي مجلس اثر تورمي اين طرح در دهک‌هاي بالا 4 درصد بوده و در دهک‌هاي پايين حتي ضريب جيني را بهبود مي‌بخشد. برخي دنبال اين طرح را قبول ندارند، لذا مي‌گويند که هرکسي بايد به پمپ بنزين مراجعه کند و سهم خود را در گالن بگيرد اما اينگونه نيست.

وي با بيان اينکه پيش‌بيني شده 20درصد از درآمد دولت از اين طريق به گازسوز کردن تاکسي‌ها و وانت‌بارها اختصاص يابد،‌ البته به آن‌ها فرصت داده مي‌شود تا خودرو خود را گازسوز کنند تا کرايه‌ها گران نشود، توضيح داد: 20درصد از اين درآمد نيز به مردم اختصاص مي‌يابد تا خودرو خود را گازسوز کنند که اين مبلغ به صورت وام خواهد بود. 60 درصد باقيمانده نيز براي اشتغال‌زايي در اختيار دولت قرار خواهد گرفت. پيش‌بيني مي‌کنيم با اجراي اين طرح 10 تا 15 ميليون ليتر کاهش مصرف خواهيم داشت.

اميرآبادي در پاسخ به اين سؤال که چنين شرايطي در طرح هدفمندي يارانه‌ها هم پيش‌بيني شده بود اما آنگونه که بايد به بخش‌هاي لازم اختصاص پيدا نکرد، گفت: در طرح هدفمندي يارانه‌ها قانون به درستي اجرا نشد، رئيس‌جمهور وقت در اين طرح به همه يارانه داد، در حالي که 50 درصد اين طرح اختصاص يارانه نقدي بود.

عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: در اين طرح به کسي يارانه مستقيم پرداخت نميشود که با کمبود منابع مالي روبرو شويم، بلکه به هر فرد 30 ليتر بنزين تعلق ميگيرد که به حساب سرپرست خانوار واريز مي‌شود، سرپرست مي‌خواهد اين بنزين را مصرف کند يا اجازه دهد دولت بفروشد، تصميم با خودش است.

همچنين مالک شريعتي ديگر نماينده مجلس يازدهم درباره طرح سهميه‌بندي بنزين سرانه خانواده  گفت: انتظار داريم با تصويب و اجراي طرح مبتني بر تخصيص سهميه بنزين به هر خانوار به ازاي هر کدملي، کاهش آثار تورمي در دهک هاي پايين تر و کاهش فاصله طبقاتي و ضريب جيني در اقتصاد ملي از نتايج مهم طرح "سهميه بندي بنزين سرانه خانوار" باشد.

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس اضافه کرد: اگر روزانه به هر فردي ۷ دهم ليتر بنزين تعلق بگيرد، مثلا يک خانواده ۵ نفره ماهيانه ۱۰۰ ليتر بنزين تعلق مي گيرد.

شريعتي با اعلام اينکه در اين طرح براي هر فرد ماهيانه ۲۰ ليتر بنزين در نظر گرفته شده است، افزود: در اين طرح پيش بيني شده تا سامانه اي براي فروش بنزين افرادي که خودرو ندارند پيش بيني شود.

بايد منتظر بمانيم ببينيم نمايندگان مجلس درباره طرح سهميه‌بندي بنزين سرانه خانواده چه نظري دارند و آيا مجددا سهيمه بنزين تغيير مي کند و افرادي که خودرو ندارند هم مي توانند از سهميه سوخت بهره مند شوند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html